Talantīgas domāšanas principi
Programma saskaņota kā pedagogu profesionālās kompetences pilnveides A programma 24 stundu apjomā. 2024. gada 27. marta saskaņojums Nr. RIMC-24-114
Kas tiek prasīts no cilvēkiem šodien un tendēts nākotnē? Spējas domāt patstāvīgi, spēja ātri un stabili risināt jebkādas, pat ļoti sarežģītas problēmas, drosmīga domāšana. Visā pasaulē, visās darbības sfērās strauji pieaug pieprasījums pēc radošiem, talantīgiem problēmu risinājumiem.
Tā saucamas „radošas domāšanas aktivizēšanas metodes” (prāta vētra, morfoloģiskā analīze, sinektika utt.) jau 20. gs. 60. gados parādīja savu zemo efektivitāti, risinot sarežģītas problēmas. 40.-70. gados tika izstrādāta jauna zinātne par talantīgu domāšanu – TRIZ (izgudrojumu problēmu risināšanas teorija).
Šodien šī zinātne tiek pasniegta daudzās attīstītajās valstīs – augstskolās, skolās, pat bērnudārzos. Tādās globāla mēroga firmās kā Samsung, LG Electronics, Proctor un Gamble, General Electric, INTEL un daudzās citās ir lielas TRIZ pētnieciskās nodaļas un pieprasījums pēc speciālistiem nepārtraukti pieaug. Latvijā šīs zinātnes elementi tiek pasniegti RISEBA un LU. Bet talantīgas domāšanas metodes darbojas daudz efektīvāk, ja tās pasniedz jau skolniekiem.
SEMINĀRA MĒRĶAUDITORIJA
Seminārs „Talantīgas domāšanas principi” ir domāts skolotājiem, lai tos iepazīstinātu ar talantīgas domāšanas pamatprincipiem un iespējām tos izmantot skolā. Semināra laikā būs iespēja iepazīties ar jaunākajiem pētījumiem šajā jomā, ar konkrētām metodēm, kā attīstīt un veidot talantīgu domāšanu. Semināra programma veidota, balstoties uz vairāk kā trīsdesmit gadu pētījumiem.
SEMINĀRA TĒMAS
1. Kas ir radoša apmācība un audzināšana:
1.1. Talantīgas domāšanas vēsture un globāla nepieciešamība
1.2. Talantīgas domāšanas būtība.
1.3. Talantīgas domāšanas īpašības
2. Sistēmiskās domāšanas principi
2.1. Hierarhiskuma princips.
2.2. Evolūcijas princips.
2.3. Emerdžentiskuma princips
2.4. Treniņš sistēmiskās domāšanas apgūšanai
3. Asociatīva iztēle.
3.1. Talantīgas asociatīvas iztēles struktūra.
3.2. Treniņš asociatīvas iztēles apgūšanai.
4. Radošā Personība.
4.1. Radošas Personības īpašības.
4.2. Radošas Personības audzināšanas bērnībā elementi.
Klausītājiem tiks piedāvāts gan teorētiskais materiāls, gan vingrinājumi un uzdevumi, ar kuru palīdzību viņi varēs attīstīt savu radošu domāšanu un izmantot, kā paraugus, sastādot uzdevumus skolēniem un pilnveidojot mācību programmas.
SEMINĀRA NORISE
apmācību programma paredz aktīvu iesaistīšanos mācību procesā, pielietojot grupu darba metodes. Darbs organizēts jauktā formā – teorētiskie jautājumi mijas ar praktisko jautājumu risināšanu, lai dalībnieki iegūtu ne tikai teorētiskas zināšanas, bet arī praktiskas iemaņas.