Stresa vadība un psihoemocionālā labbūtība
SEMINĀRA MĒRĶIS
Apzināt un attīstīt nepieciešamās prasmes mierpilnai ikdienai un komunikācijai.
SEMINĀRA UZDEVUMI
- pilnveidot izpratni par reakcijām uz stresu;
- pilnveidot izpratni par rūpēm par sevi, savu veselību emocionālās spriedzes apstākļos un uzkrāto emociju kontekstā;
- iepazīties ar praktiskiem vingrinājumiem trauksmes mazināšanai;
- izprast iespējas, lai saņemtu un/jeb sniegtu atbalstu citiem;
- izvērtēt un pievērst uzmanību personiskajiem stresoriem, kā svarīgam solim trauksmes mazināšanai;
- attīstīt spēju pieņemt un vadīt savas emocijas brīžos, kad varu pārņem dusmas, naids, agresija, bezspēcība u.c.;
- pilnveidot prasmi mierīgi reaģēt stresa situācijās un konstruktīvi rīkoties;
- apzināt emocijas kā personības resursu;
- izprast emociju lomu sevis pilnveidošanā;
- attīstīt spēju veidot jaunus uzvedības un rīcības modeļus;
- pilnveidot emociju vadīšanas prasmes;
- iepazīties ar apzinātības praksi, kā lielisku resursu ikdienā, kas palīdz mazināt stresu, trauksmi, vadīt emocijas;
- attīstīt spēju elastīgāk pielāgoties ārējās vides prasībām;
- izprast jaunu ieradumu veidošanas nozīmību.
TĒMAS
Semināra tēmas:
- Stress un stresa faktori:
- akūts un hronisks stress;
- eistress un distress;
- distresa ietekme uz organismu.
- Ārējie un iekšējie stresori.
- Stresa fāzes un reakcijas:
- asinsritē, elpošanā;
- CNS;
- imūnreakcijās;
- hormonālajā sistēmā u.c.
- Stresa atbildes sistēmas un izpausmes:
- Īslaicīgas izmaiņas
- Ilglaicīgas izmaiņas
- Stresoru ignorēšanas sekas.
- Indivīda attieksme pret stresu.
- Praktisks vingrinājums stresa mazināšanai.
- Mājas uzdevuma izskaidrošana un nozīme tālākai stresa vadībai – eistresa un distresa atpazīšana + pamata vingrinājuma praktizēšana ikdienā.
Semināra tēmas:
- Emocionālā inteliģence un tās ietekme uz personību:
- pašapziņa, paškontrole, sociālais jūtīgums, sociālās iemaņas – emocionālās inteliģences izpausmēs;
- emociju atzīšana – pamanīšana, emociju regulēšana, emociju izmantošana – emocionālās inteliģences raksturotāji.
- Emocijas un to loma personības veidošanā:
- emociju kognitīvie un fizioloģiskie faktori;
- emociju četri aspekti – izjūtu, apziņas, zemapziņas, izpausmju formās;
- emocijas kā personības attīstības resurss.
- Emocijas saskarsmē:
- emociju izraisošie stimuli;
- emociju paušana ar cieņas pilnu attieksmi pret sevi un citiem;
- konstruktīva emociju vadīšana dažādās situācijās.
- Emocionālā pašregulācija:
- trīs “vaļi” – ikdienas minimums;
- stresa transformēšana;
- emociju vadīšanas soļi un metodes;
- prevencija – savlaicīga stresa vadība;
- sakrāto emociju izlādes tehnikas;
- negatīvo emociju profilakse.
- Praktiskais vingrinājums.
- Mājas uzdevums emociju atpazīšanai un vēlamo reakciju trenēšanai + praktisko vingrinājumu praktizēšana ikdienā.
Semināra tēmas:
- Rūpes par sevi un psihoemocionālā veselība:
- sevis pazīšana dažādās situācijās, lomās, reakcijās;
- enerģijas avoti;
- autonomijas saistība ar indivīda spēju ietekmēt savu rīcību;
- cieņpilnas un mīlestības pilna attieksme pret sevi;
- rūpes par savām vajadzībām;
- ieradumu veidošana;
- ieradumu nostiprināšanas algoritms.
- Labbūtības izpratne un pieejas stresa mazināšanai:
- hedoniskā;
- eidemoniskā;
- kognitīvā;
- starppersonu;
- garīguma, transcendences.
- Labbūtības sešu “P” koncepts – psihoemocionālās higiēnas kontekstā:
- piedošana;
- pieņemšana;
- pateicība;
- prieks;
- pozitīvisms;
- plūsma (flow).
- Praktiskais vingrinājums stresa vadībai.
- Mājas uzdevums – pašpalīdzības plāna izstrādne dažādām stresa situācijām + praktisko vingrinājumu praktizēšana ikdienā.
Semināra tēmas:
- Apzinātība, jēdziens un pielietojums:
- apzinātība – dāvana sev mierpilnai ikdienai;
- ar ko sākt? Kā sākt izmantot?
- apzinātības izpratne un pielietojamības iespējas.
- Apzinātība kā lielisks resurss:
- stresa mazināšanai;
- emociju līdzsvarošanai;
- dzīves kvalitātes uzlabošanai;
- sevis un citu pieņemšanai;
- apmierinātībai ar dzīvi kopumā.
- Apzinātības praktizēšana ikdienā:
- praktiski vingrinājumi un meditācijas, kas ērti un viegli izpildāmi, neprasot papildus laika resursus;
- apzinātības vingrinājumi;
- apzinātības meditācijas;
- apzinātības praktizēšanas ieguvumi.
- Praktiski apzinātības vingrinājumi.
- Mājas uzdevums – apzinātības vingrinājumu praktizēšana ikdienā.
Semināra tēmas:
- Problemātisku personu atpazīšana un adekvāta situācijas novērtēšana:
- problemātisku personu raksturojums;
- slēptās vajadzības;
- aizsardzības mehānismi.
- Prasme veidot un vadīt sarunu ar krīzes stāvoklī nonākušām, problemātiskām un agresīvām personām, neuztverot personiski.
- Agresija un tās pārtraukšana:
- agresija un bezpalīdzība;
- agresijas formas;
- agresijas pārtraukšanas iespējas un pašaizsardzība.
- Manipulācijas un spekulācijas:
- manipulācijas veidi;
- prasme neiesaistīties manipulatora “spēlītēs”, “neuzvilkties”;
- manipulācijas pārtraukšana.
- Krīzes stāvokļi, izpausmes un pārvarēšanas veidi.
- Pašaizsardzība un emocionālā pašregulācija saskarsmē ar problemātiskām personām.
- Praktisks vingrinājums stresa vadībai.
- Mājas uzdevums – atpazīt manipulācijas, agresijas mēģinājumus un rīkoties cieņpilni pret sevi un otru + praktisko vingrinājumu praktizēšana ikdienā.
Semināra tēmas:
- Konflikta pamanīšana savlaicīgi un tā iespējamā novēršana:
- reaģēšana uz pirmajiem simptomiem;
- savu trigeru pamanīšana;
- stresa savlaicīga mazināšanas metodiku pielietošana.
- Konflikta identificēšana – redzamie un slēptie cēloņi:
- emociju loma konflikta risināšanā;
- kā neuztvert personiski balss pacelšanu, kritiku u.tml.?
- konflikta būtība. Kāds konflikts?
- Konfliktu risināšanas stratēģijas un to atpazīšana.
- Risināšanas veidi un izvēle:
- konflikta risināšanas soļi;
- galvenais uzdevums konfliktu risināšanā;
- ieguvumi no konfliktiem.
- Praktisks vingrinājums
- Mājas uzdevums – ikdienā, izvēloties apgūto metožu kopumu, praktizēt neuztvert personiski kritiku, klientu sūdzības u.tml.
Semināra tēmas:
- Atbildes uz iesūtītajiem jautājumiem.
- Apkopojums tēmai “Stresa vadība komunikācijā”:
- stresa vadības algoritms;
- praktisko metožu kopums;
- savu kompetenču attīstīšana psihoemocionālās higiēnas kontekstā;
- cieņpilna komunikācija jebkurā situācijā;
- atbildību un robežu izpratne mierpilnai ikdienai;
- neiesaistīšanās problemātisku personu “spēlītēs”;
- jaunu ieradumu veidošana un nostiprināšana.
METODIKA
Interaktīva mācību forma ar mērķi jaunās zināšanas pielietot ikdienā: lekcija, praktiski vingrinājumi, piemēri, uzdevumi, pašrefleksijas iespējas un atbildes uz dalībnieku jautājumiem.
SEMINĀRU VADA
Laila Majore
Praktizējoša psiholoģe (Mg.Psych), mediatore**, pedagoģe, uzņēmēja, lektore ar vairāk kā 25 gadu pieredzi apmācībā un konsultēšanā.
17 gadus SIA „Pieci elementi” (pakalpojumu sniegšanas sfēra) vadītāja; Islande SPA mentore, līdz 2008.g. Islande SPA direktore. Kopš 2005.gada līdz šim brīdim biedrības “LEVIC” valdes priekšsēdētāja.
Apzinātības praktiķe un līdzautore grāmatai “Apzinātība – jēdziens, pielietojums un aptauja” (M. Majors un L. Majore); Publisher: GlobeEdit (September 2, 2015); https://www.amazon.com
Labizjūtas (labbūtības) Well-being testa izveides pirmā posma Latvijā līdzautore (L. Majore un M. Majors; 2009). Pētījuma rezultātā, izveidojot pirmo labizjūtas modeli.
Vada seminārus kopš 1994. gada organizācijās, mācību iestādēs par saskarsmi, konfliktu/domstarpību risināšanu, stresa menedžmentu, lietišķo etiķeti, protokolu, vadītprasmi, darbinieku pašmotivācijas veidošanu, kolektīva veidošanu, saliedēšanu, klientu apkalpošanas kultūru, merčendaizingu u.c.